W obliczu hollywoodzkich skandali i pojawieniu się wielu głosów, zarówno kobiet, jak i mężczyzn, że byli molestowani seksualnie w swojej aktorskiej pracy, nie jest niczym dziwnym, że na 75. ceremonii wręczenia Złotych Globów nagrodzone zostały postaci silnych kobiet. W 2017 roku feminizm rządził zarówno w kinie, jaki i telewizji, a opowiadane historie, zarówno te zabawne, jak i traumatyczne, w wielu przypadkach okazały się przełomowe, a jeśli nie to przynajmniej potrzebne.
Już sama atmosfera gali trzymała w wielkim napięciu, bowiem wszystko przenikał temat zeszłorocznych skandali. Seth Meyers, komik prowadzący galę, nie tracił czasu i przeszedł od razu do sedna – Mamy 2018 rok. Marihuana jest w końcu legalna, a wykorzystywanie seksualnie ostatecznie nie. – Nadchodzi nowa era. Minęły lata, odkąd biali mężczyźni w Hollywood byli tak zestresowani. Większość kobiet zebranych na gali było ubranych na czarno i nosiło przypięty znaczek Time’s Up (Czas minął), dając tym samym wyraz sprzeciwu przemocy seksualnej oraz nierównościom w miejscach pracy.
Zanim napiszę jednak o wszystkich Złotych Globach w tym roku, warto poświęć większa uwagę dla kilku produkcji, które w szczególny sposób zasłynęły w tym roku.
Spis treści
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
Historia, pomimo swojej drastyczności, wydaje się jak najbardziej interesująca, przejmująca, jak i pasująca swoim tonem do hollywoodzkich wydarzeń z ostatniego roku. Trzy billboardy za Ebbing, Missouri opowiada o matce – Mildred, której to córka została w brutalny sposób zgwałcona, następnie zabita i spalona. Mildred poszukuje sprawiedliwości wobec bezczynności policji oraz lokalnej zmowie milczenia. Wynajmuje więc trzy billboardy oraz umieszcza na nich apel do policji, aby sprawa śmierci jej córki została zbadana.
Wielkie Kłamstewka
Siła kobiet tkwi w grupie? W tym przypadku jak najbardziej tak. Celeste to bohaterka, która kiedyś była kobietą samodzielną i silną. Siły tej w obliczu małżeństwa i wychowywania dzieci jednak nieco jej zabrakło. A Celeste przez wiele lat doświadczała przemocy fizycznej oraz psychicznej ze strony męża, który pomimo swej miłości oraz pasji do Celeste, był człowiekiem zaborczym i skrzywionym psychicznie, nie zauważając jaką krzywdę wyrządza małżonce. Celeste w końcu postanawia się wyprowadzić i uciec od męża, ten jednak za wszelką cenę chce ją zatrzymać. Na pewnym balu, przyjaciółki zauważają kłótnię małżonków i wspólnymi siłami pozbywają się atakującego Celeste męża, zrzucając go z wysokości. Oczywiście opowieść o Celeste to nie jedyna historia, mająca miejsce w serialu, jest jednak głównym jej wątkiem. Wiele czasu poświęca się też osobie Madeline i jej sytuacji rodzinnej oraz Jane i jej synkowi, którego w szkole, pomimo niewinności oskarża się o przemoc. Wielkie Kłamstewka to typowy dramat rodzinny, okraszony wciągającą historią oraz świetnym pokazem gry aktorskiej. W rolach głównych wystąpili: Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Shailene Woodley oraz Alexander Skarsgard.
Opowieść Podręcznej
Mroczna dystopia o świecie, w którym mniejszości seksualne się zabija, a płodne kobiety podporządkowuje rytualnym gwałtom zrobiła w tym roku wrażenie na ludziach na całym świecie, zrobiła również na mnie. Więcej o serialu dowiecie się w mojej recenzji – Opowieść Podręcznej, czyli egzystencjalne piekło kobiet.
The Marvelous Mrs. Maisel
Midge Maisel to przykładna małżonka i matka. Wspiera swojego męża i jego marzenia z całych sił, mimo to on postanawia od niej odejść, co więcej Midge była przez niego zdradzana. Okazuje się, że kobieta w latach 50. ubiegłego wieku, jeżeli ma w sobie dużo siły, a dodatkowo jest urocza i inteligentna, to jest w stanie sama zadbać o siebie i własne marzenia. Mrs. Maisel w wyniku rozpaczy i upicia alkoholowego odkrywa, że ma talent do rozśmieszania ludzi i już niedługo zasłynie jako niesamowicie szczera, dosadna, ale też ultrazabawna komediantka, okazując się też w tym lepsza, od mającego wygórowane ambicje męża, którego marzenie bycia komediantem wcześniej wspierała.
Pełna lista zwycięzców 75. ceremonii rozdania Złotych Globów
FILM
Najlepszy film dramatyczny: Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
Najlepsza komedia lub musical: Lady Bird
Najlepszy reżyser: Guillermo del Toro, Kształt wody
Najlepszy scenariusz: Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
Najlepsza aktorka w filmie dramatycznym: Frances McDormand, Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
Najlepszy aktor w filmie dramatycznym: Gary Oldman, Czas mroku
Najlepszy aktor w komedii lub musicalu: James Franco, Disaster Artist
Najlepsza aktorka w komedii lub musicalu: Saoirse Ronan, Lady Bird
Najlepszy aktor drugoplanowy: Sam Rockwell, Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
Najlepsza aktorka drugoplanowa: Allison Janney, I, Tonya
Najlepszy film animowany: Coco
Film zagraniczny: W ułamku sekundy, Fatih Akin (Niemcy/Francja)
Najlepsza piosenka: This Is Me z filmu Król rozrywki
Najlepsza muzyka do filmu: Alexandre Desplat, Kształt wody
SERIAL
Najlepszy serial dramatyczny: Opowieść podręcznej
Najlepszy miniserial lub film telewizyjny: Wielkie kłamstewka
Najlepszy serial komediowy lub musical: The Marvelous Mrs. Maisel
Najlepszy aktor w serialu dramatycznym: Sterling K. Brown, This is Us
Najlepszy aktor w serialu komediowym lub musicalu: Aziz Ansari, Master of None
Najlepszy aktor w miniserialu lub filmie telewizyjnym: Ewan McGregor, Fargo
Najlepsza aktorka w serialu dramatycznym: Elisabeth Moss, Opowieść podręcznej
Najlepsza aktorka w serialu komediowym lub musicalu: Rachel Brosnahan, The Marvelous Mrs. Maisel
Najlepsza aktorka w miniserialu lub filmie telewizyjnym: Nicole Kidman, Wielkie kłamstewka
Najlepsza aktorka drugoplanowa w produkcji telewizyjne: Laura Dern, Wielkie kłamstewka
Najlepszy aktor drugoplanowy w produkcji telewizyjnej: Alexander Skarsgard, Wielkie kłamstewka
0 komentarzy