Zaczęło się od baby boomu i rock’n’rolla. Skończyło na hippisach i lądowaniu na Księżycu. W międzyczasie doszło do wielu interesujących zdarzeń, które stały się jakże imponującym tłem dla wszelkich opowieści. Lata 50. i 60. to niezwykle fascynujące i urokliwe dekady, a twórcy seriali świetnie radzą siebie z przywracaniem ich do życia na małym ekranie. Poniżej przedstawiam produkcje, których akcję osadzono właśnie w tym okresie.
Spis treści
Seriale o latach 50.
Kina samochodowe. Staniki typu bullet bra. Początek rządów Elżbiety II. Nobel dla Hemingwaya. Otwarcie pierwszego McDonalda. Elvis kupuje Graceland. West Side Story staje się nowym hitem na Broadwayu. ZSRR wysyła Sputnika na orbitę. Debiut Audrey Hepburn na wielkim ekranie. Narodziny centrów handlowych i lalek Barbie. To wszystko stało się klimatyczną otoczką dla seriali opowiadających o latach 50. Poznajcie najciekawsze z nich.
The Marvelous Mrs. Maisel (Wspaniała pani Maisel)
Akcja jednej z najpopularniejszych produkcji Amazona rozpoczyna się w 1958 roku. Główna bohaterka serialu to Miriam „Midge” Maisel, młoda gospodyni domowa z wyższej klasy, mieszkająca na Upper West Side na Manhattanie. Jej mąż, biznesmen pracujący w firmie z branży tworzyw sztucznych, w wolnych chwilach jest komikiem w The Gaslight Cafe. Po wyjątkowo przeciętnym występie postanawia opuścić Midge dla swojej sekretarki. Przygnębiona i pijana kobieta przychodzi do Gaslight, gdzie daje improwizowany występ, wyznając swoje kłopoty publiczności. Jej sprośne, kąśliwe i błyskotliwe żarty oczarowują słuchaczy, a sama Midge zostaje aresztowana po obnażeniu piersi.
Za kratami bohaterka poznaje komika Lenny’ego Bruce’a, który również został aresztowany za nieprzyzwoite zachowanie. Midge wychodzi z więzienia i planuje kontynuować bycie komikiem. Łączy siły z Susie Myerson, która zostaje jej menedżerem. Podejmuje też pracę w luksusowym domu towarowym, by zyskać finansową niezależność. Midge odwiedza nowojorskie kluby, by uczyć się od innych komików. Zamiast wypracować sceniczne alter ego, postanawia występować we własnej osobie, jako Pani Maisel.
W The Marvelous Mrs. Maisel nie brakuje dowcipnych dialogów, które potrafią rozbawić do łez. Ponadto w serialu znakomicie przedstawiono kolorowy, bogaty świat Nowego Jorku lat 50., będący tłem dla rodzinnych dramatów i wydarzeń świadczących o zmieniających się czasach.
Gatunek: komedia, dramat
Twórca: Amy Sherman-Palladino
Obsada: Rachel Brosnahan, Alex Borstein, Michael Zegen
M*A*S*H
Fabuła M*A*S*H podąża za zespołem lekarzy i personelu pomocniczego stacjonującym w szpitalu wojskowym w Uijeongbu w Korei Południowej podczas wojny koreańskiej (1950–53). Chociaż serial tradycyjnie postrzega się jako komedię, wiele jego odcinków miało poważniejszy ton. Wczesne sezony emitowano jeszcze wtedy, gdy trwała wojna w Wietnamie, dlatego poszczególne epizody stanowiły jej skrupulatny komentarz.
Serial pod przykrywką komizmu zadawał niewygodne pytania i borykał się z rolą Ameryki w zimnej wojnie. Starał się też opisywać ludzką kondycję w skrajnych warunkach. Prowadził widza przez wzloty i upadki, z których składa się życie i pokazywał horror konfliktów zbrojnych, jednocześnie nie wątpiąc, że w człowieku jest dobro. Mimo antywojennego przesłania, nie atakował żołnierzy. Doceniał ich odwagę, krytykując przemoc. Dzięki tej głębi i świetnemu humorowi M*A*S*H do dziś pozostaje jednym z najlepszych seriali komediowych wszechczasów.
Gatunek: komedia, dramat, wojenny
Twórca: Larry Gelbart, Gene Reynolds
Obsada: Alan Alda, Wayne Rogers, McLean Stevenson, Loretta Swit
American Horror Story: Freak Show
Czwarty sezon telewizyjnej antologii horrorów przenosi nas do Jupiter na Florydzie. Wydarzenia rozpoczynają się w 1952 roku i dotyczą jednego z ostatnich freak shows (pokazów dziwadeł) w Stanach Zjednoczonych. W miasteczku Jupiter funkcjonuje Gabinet Osobliwości Elsy Mars. Jest to cyrk złożony z osób z deformacjami ciała. Właścicielka przybytku, niespełniona piosenkarka, ma pod swoją opieką m.in. bliźniaczki syjamskie, kobietę z brodą, chłopaka cierpiącego na ektrodaktylię, siłacza Dell Toledo i jego posiadającą troje piersi żonę.
Bohaterowie zmagają się z wewnętrznymi napięciami w trupie oraz prześladowaniami. Cyrkiem fascynuje się niezrównoważony psychicznie Dandy Mott, mieszkający ze spełniającą jego zachcianki matką, Glorią. Tymczasem dwoje naukowców pragnie uprowadzić jednego z dziwolągów i umieścić go w muzeum jako eksponat. Ponadto w okolicy cyrku grasuje seryjny morderca, klaun Twisty, którego działania inspirują Dandy’ego.
Serial dobrze pokazuje, że w idealnym, pastelowym świecie lat 50. nie było miejsca na dziwadła i osoby odbiegające od normy. Takie jednostki traktowano gorzej niż przestępców. Każdemu zależało na nieskazitelnym wyglądzie, a pryszcz czy złamany paznokieć potrafiły już wystarczająco wytrącić z równowagi członków społeczeństwa uganiającego się za perfekcją.
Gatunek: horror
Twórca: Ryan Murphy, Brad Falchuk
Obsada: Sarah Paulson,Evan Peters, Michael Chiklis
Z pamiętnika położnej
Z pamiętnika położnej to seria o grupie położnych pracujących na londyńskim East Endzie na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Pierwszy sezon, którego akcja zaczyna się na początku 1957 roku, dotyczy wyżu demograficznego, problemów ubóstwa i powojennej imigracji. Kolejna seria (1958) skupia się na nowinkach z dziedziny anestezjologii. Trzeci sezon przedstawia problemy chorujących na mukowiscydozę. W czwartej serii ukazano zagrożenie wojną nuklearną, a w piątej skutki działania talidomidu i wprowadzenie pigułki antykoncepcyjnej. Szósty sezon mówił o przemocy domowej i międzyrasowych małżeństwach, siódmy o prześladowaniach na tle rasowym, a ósmy o aborcji.
Serial zdobył wiele nagród i nominacji od czasu pierwszej emisji. Doceniono go przede wszystkim za poruszanie ważkich tematów. W serii starannie odtworzono klimat powojennej Anglii, a obsada spisała się znakomicie w kreowaniu postaci z krwi i kości.
Gatunek: dramat
Twórca: Heidi Thomas
Obsada: Jessica Raine, Miranda Hart, Laura Main
I’ll Fly Away
Akcja serialu rozgrywa się na przełomie lat 50. i 60. XX wieku na południu Stanów Zjednoczonych. Koncentruje się na Lilly Harper, czarnoskórej gosposi rodziny prokuratora okręgowego Forresta Bedforda, która angażuje się w Ruch Praw Obywatelskich. Z czasem kobieta przekonuje do politycznego zaangażowania również swojego pracodawcę.
Produkcja chwalona jest za inteligentny i dobrze napisany scenariusz oraz wspaniałą grę aktorską. Dzięki nim mógł dostarczać coś więcej niż czystą rozrywką. Część widzów snuje nawiązania do ważnej książki, Zabić drozda, zaznaczając, że serial okazuje się bardziej wyrafinowany pod względem moralnej dwuznaczności postaci.
Gatunek: dramat
Twórca: Joshua Brand, John Falsey
Obsada: Sam Waterston, Regina Taylor, Jeremy London
Próba niewinności
Produkcja bazuje na powieści Agaty Christie o tym samym tytule. Zamożna dziedziczka Rachel Argyll w Boże Narodzenie 1954 roku zostaje znaleziona martwa w swoim domu, gdzie mieszkała z mężem, piątką adoptowanych dzieci i pokojówką. Aresztowany zostaje jeden z przybranych synów, dlatego że jego odciski palców znaleziono na miejscu zbrodni. Oskarżony ginie w więzieniu, zanim mógł zostać doprowadzony przed sąd.
Adaptacja opowieści Christie jest dojrzała, mroczna i czerpie pełnymi garściami z powojennego smutku i niestabilności. Może spodobać się zarówno fanom kryminałów słynnej pisarki, jak i nowicjuszom w tej dziedzinie.
Gatunek: dramat, thriller
Twórca: Sarah Phelps, Sandra Goldbacher
Obsada: Bill Nighy, Anthony Boyle, Anna Chancellor
Lipstick on Your Collar
Główna historia rozgrywa się w Brytyjskim Biurze Wywiadu Wojskowego w Whitehall w 1956 roku. Niewielka grupka analityków spraw zagranicznych musi zmierzyć się z kryzysem sueskim. Jeden z bohaterów, Mick Hopper, kończy służbę krajową jako tłumacz rosyjskich dokumentów. Znudzony pracą snuje fantazje w rytmie rock’n’rolla. Jego kolega zadurzył się w żonie kaprala i próbuje poradzić sobie ze swoimi uczuciami. Tematem przewodnim jest jednak konflikt między starym a nowym porządkiem. Niektóre z pobocznych wątków obejmują też wpływ amerykańskiego rock and rolla na społeczeństwo brytyjskie. Niezwykły kontekst – kultura wojskowa przeszczepiona do środowiska biurowego w stylu służby cywilnej – czyni z serii produkcję niepowtarzalną i wartą obejrzenia.
Gatunek: komedia, dramat, musical
Twórca: Dennis Potter
Obsada: Ewan McGregor, Louise Germaine, Roy Hudd
AfterMASH
Amerykański sitcom wyprodukowano jako spin-off i kontynuację M*A*S*H. Jego akcja ma miejsce po zakończeniu wojny koreańskiej i skupia się na trzech bohaterach oryginalnej serii. Będąc bezpośrednią kontynuacją, często odwoływał się do M*A*S*H. Zawierał opowieści podkreślające okrucieństwo wojny i cierpienia żołnierzy z perspektywy weteranów. Serię anulowano po dwudziestu dziewięciu odcinkach. Trzydziestego epizodu nigdy nie wyemitowano, chociaż był gotowy. Serial uznaje się a jeden z najgorszych w historii, dlatego nie znalazł zbyt wielu amatorów, inaczej niż jego poprzednik.
Gatunek: komedia
Twórca: Larry Gelbart, Gene Reynolds, Ken Levine, David Isaacs
Obsada: Harry Morgan, Jamie Farr, William Christopher
Happy Days
Happy Days powstało w czasach nostalgii za latami 50. XX wieku, co uwidoczniło się w kinie i muzyce lat 70. Serial przedstawiał jedną z najbardziej uroczych wizji minionej dekady. Pierwsze dwa sezony koncentrowały się na dylematach nastolatka Richiego Cunninghama, życiu jego rodziny i przyjaciół ze szkoły średniej. Początkowo produkcja odnosiła umiarkowane sukcesy, dlatego postanowiono skupić się na wątkach komediowych i wyeksponować postać Fonziego. Po tych dniach Happy Days stało się numerem jeden w telewizji w okresie 1976–1977. Fonzie został z kolei jedną z najlepiej sprzedających się postaci lat 70., a Henry Winkler zyskał ogromną sławę. Happy Days to również bez wątpienia jeden z największych sukcesów historii telewizji. Serial wywarł duży wpływ na styl kolejnych produkcji, co jest już wystarczającym powodem, aby się z nim zapoznać.
Gatunek: komedia
Twórca: Garry Marshall
Obsada: Ron Howard, Henry Winkler, Marion Ross
Seriale o latach 60.
Beatlemania. Spodnie z wysokim stanem. Telewizyjne debaty amerykańskich polityków. Minispódniczki. Andy Warhol staje się gwiazdą świata sztuki. Muhammad Ali zdobywa złoty medal. Powstaje gatunek zwany filmem plażowym. Twiggy topową modelką i ikoną stylu. Premiera Absolwenta. Rosnąca popularność psychodelików. Legendarny Woodstock. Lata 60. były bez wątpienia barwną i zróżnicowaną dekadą. Oto najlepsze seriale osadzone w tej dekadzie.
Mad Men
Akcja tego fenomenalnego serialu rozgrywa się w Nowym Jorku od początku do końca lat 60. XX w. i skupiana Donie Draperze, dyrektorze kreatywnym agencji reklamowej Sterling Cooper. Przedstawia również losy jego rodziny oraz współpracowników. Przede wszystkim ukazuje jednak zmiany obyczajowe zachodzące w Ameryce tamtych lat.
Uzależniający dramat wciąga już od pierwszych minut. Śledzimy sukcesy uroczego Drapera w salach konferencyjnych i kolejne łóżkowe podboje. Jego żona czuje się sfrustrowana rolą gospodyni domowej i zdaje się tracić kontrolę nad swoim na pozór idealnym życiem. Tymczasem w Sterling Cooper sekretarka Peggy Olson próbuje przetrwać w środowisku zdominowanym przez mężczyzn wspierana przez office managerkę, seksbombę Joan Holloway. Widzimy romanse, rozstania, wojnę płci, problemy z tożsamością i chęć odniesienia spektakularnego sukcesu.
Podążając za fabułą, mamy także wgląd w kulturowe i społeczne normy epoki, które ulegają przeobrażeniu. Oglądanie Mad Mena przypomina zanurzenie się w zdjęciu z czasopisma Look z czasów Eisenhowera. Sam serial stanowi z kolei chytre i wywrotowe spojrzenie na amerykańskie miejsce pracy. Produkcja emanuje klasą, dowcipem i dojrzałością w ukazywaniu ewolucji bohaterów oraz ich podejścia do spraw poważnych i błahych.
Gatunek: dramat
Twórca: Matthew Weiner
Obsada: Jon Hamm, January Jones, Christina Hendricks, Vincent Kartheiser
Masters of Sex
Serial skupia się na losach Virginii Johnson i Williama Mastersa, którzy zajmowali się badaniem ludzkiej seksualności w jednej z placówek Uniwersytetu Waszyngtońskiego. Ich prace obejmowały politykę płci, relacje rasowe i tożsamość seksualną. Główni bohaterowie próbują poruszać się po tym skomplikowanym i pełnym napięć krajobrazie, przechodząc od początkowego odrzucenia ich wysiłków do wielkiej popularności. Chociaż opowiedzenie tej zawiłej historii nie było prostym zadaniem, Michelle Ashford i jej zespół scenarzystów poradzili sobie z nim doskonale.
Chociaż miejscami Masters of Sex przypomina Mad Mena, nie jest jego bladą imitacją. To przypadek wprawnego prowadzenia narracji i znakomitego aktorstwa, zapewniających produkcji jej własne miejsce w zestawieniach najciekawszych seriali. Trudno nie docenić wspaniałych występów Sheena i Caplan. Chemię między nimi widać w długich spojrzeniach i wielowarstwowych rozmowach.
Masters of Sex konsekwentnie przedstawia sceny seksu, lecz nie dostrzeżemy w nich bezcelowego epatowania erotyką. Każda z nich ma jakieś znaczenie. Ich zadaniem nie wydaje się pobudzenie widza, lecz pokazanie, w jaki sposób seksualność zmienia się, zachowując stałość w niektórych kwestiach.
Gatunek: dramat
Twórca: Michelle Ashford
Obsada: Lizzy Caplan, Caitlin Fitzgerald, Michael Sheen
The Company (Firma CIA)
Serial o działaniach CIA oparto na bestsellerowej powieści Roberta Littella o tym samym tytule. Dramat o rządowej agencji rozgrywa się w czasach, gdy linie frontu były wyraźnie zarysowane, a wróg łatwy do zauważenia. Seria obejmuje kilka największych klęsk szpiegów wszechczasów, w tym fiasko w Zatoce Świn. W czasach swojej świetności CIA było symbolem amerykańskiej pewności siebie przechodzącej w arogancję i The Company idealnie to oddaje. Serial wydaje się też nostalgicznym spojrzeniem wstecz, tęskniąc za epoką, gdzie wszystko można było postrzegać jako jednoznaczne. Produkcja patrzy z niemal miłosnym wyrzutem na wybryki zimnej wojny, pokazując dekadę rock’n’rolla w znacznie bardziej politycznym ujęciu niż Mad Men.
Gatunek: dramat, szpiegowski
Twórca: Ken Nolan
Obsada: Michael Keaton, Alfred Molina, Chris O’Donnell
American Horror Story: Asylum
Ten pamiętny sezon AHS rozpoczyna się w 1964 roku w szpitalu psychiatrycznym Briarcliff Manor prowadzonym przez zakonnice. Śledzimy w nim historie personelu i pacjentów, mieszając wydarzenia z przeszłości i teraźniejszości. Podopieczni zmagają się z brutalnym traktowaniem i nieludzkimi eksperymentami naukowymi prowadzonymi przez miejscowego lekarza. Bohaterowie ulegają działaniu nadprzyrodzonych mocy, wpływowi diabła i porywani przez siły pozaziemskie. Ponadto w okolicy Briarcliff działa brutalny morderca kobiet znany jako Krwawa Twarz.
Lana, Kit, Grace i Shelley, jako pacjenci zdrowi psychicznie, wspólnie starają się wymyślić plan ucieczki z przerażającego przybytku. American Horror Story: Azyl przekracza granice, by szokować i straszyć wątkami fabularnymi. Ukazuje też innowacyjne podejście do aktualnych problemów społecznych. Kostiumy i czołówka jak zwykle zachwycają swoją estetyką, balansując na krawędzi kampu i wyrafinowanej grozy.
Gatunek: horror
Twórca: Ryan Murphy
Obsada: Zachary Quinto, Joseph Fiennes, Sarah Paulson
Era Wodnika (Aquarius)
David Duchovny występuje tu jako detektyw z wydziału zabójstw w Los Angeles w czasie „lata miłości” (1967). Śledczy infiltruje hippisowską kontrkulturę w poszukiwaniu zaginionej nastolatki, która uległa wpływowi Charlesa Mansona dwa lata przed morderstwami Tate-LaBianca. Historie zainspirowały rzeczywiste wydarzenia i ludzie, lecz składa się ona również z fikcyjnych postaci i opowieści.
Detektyw spotyka Mansona i jego niesławną Rodzinę – grupę obdartych hippisów, wśród których bohater odnajduje poszukiwaną dziewczynę. Pierwszy sezon produkcji koncentruje się na rosnącym wpływie słynnego przestępcy, a drugi na morderstwie Sharon Tate oraz wierze Mansona w nadchodzącą wojnę rasową, którą nazwał „helter skelter”. Era Wodnika potrafi być intrygująca, nawet jeśli ciekawe wydarzenia nie rozkładają się równomiernie w standardowym schemacie policyjnego dramatu.
Gatunek: dramat, kryminał
Twórca: John McNamara
Obsada: David Duchovny, Claire Holt, Gethin Anthony
Endeavour
Akcja serialu toczy się w latach 60. i 70. XX wieku w Oksfordzie w Anglii i skupia się na wczesnej karierze Endeavoura Morse’a po tym, jak opuścił on Lonsdale College of Oxford University pod koniec trzeciego roku studiów, nie zdobywszy dyplomu. Bohater wstępuje do Sygnałów Królewskich jako urzędnik ds. szyfrów, a następnie dołącza do policji w Carshall-Newtown. Jego historia jest odpowiednio skomplikowana, by zaciekawiać.
Chociaż podczas seansu możemy krytykować historyczną wiarygodność i nieścisłości, Endavour to jedna z nielicznych produkcji ukazujących postać legendarnego inspektora Morse’a spopularyzowanego przez powieści Colina Dextera oraz telewizyjną serię Sprawy inspektora Morse’a, uchodzącą za najlepszy brytyjski dramat kryminalny.
Gatunek: dramat, kryminał
Twórca: Russell Lewis
Obsada: Shaun Evans, Roger Allam, Anton Lesser
American Dreams
Akcja rozpoczyna się w 1963 roku i koncentruje na irlandzkiej katolickiej rodzinie. Weteran II wojny światowej John „Jack” Pryor jest właścicielem sklepu telewizyjnego i radiowego. On i jego żona, gospodyni domowa Helen, mają kilkoro dzieci: licealistę i piłkarza „JJa”, młodsze siostry Meg i Patty oraz młodszego brata Willa chorującego na polio. Jack zatrudnia Henry’ego Walkera, którego syn Sam jest jednym z niewielu czarnych uczniów w East Catholic High School. Meg i jej najlepsza przyjaciółka Roxanne przechodzą przesłuchanie, aby zatańczyć przed kamerą w produkcji Dicka Clarka, a JJ ma nadzieję na wygranie stypendium piłkarskiego.
Seria przedstawia wydarzenia historyczne, takie jak zabójstwo Johna F. Kennedy’ego, zamieszki rasowe w Filadelfii w 1964 r. oraz zaangażowanie USA w wojnę w Wietnamie i sprzeciw wobec amerykańskiego udziału w konflikcie. Choć American Dreams nie wydaje się przekonującym przedstawieniem lat 60., jego fabuła jest wystarczająco wciągająca, by bez obaw rozpocząć seans.
Gatunek: dramat
Twórca: Jonathan Prince
Obsada: Brittany Snow, Tom Verica, Gail O’Grady
Breathless
Fabuła serialu dotyczy pracowników szpitala, którzy potajemnie dokonują aborcji poza zakładem. Na ekranie przedstawiono także ich osobiste życie i napotykane w nim problemy. Ponadto relacje między bohaterami zdają się eksplorować role każdej z postaci w społeczeństwie i ukazywać ówczesną obyczajowość w kontekście ogromnych zmian zachodzących w Wielkiej Brytanii.
W centrum uwagi pozostaje Londyn na początku lat 60. XX wieku i pojawiające się w nim kontrasty. Szczególną uwagę zwrócono na ubiory, zwyczaje i przedmioty codziennego użytku. W kostiumach czy wystrojach wnętrz umiejętnie pokazano postępujące przemiany zachodzące w zachodnich kulturach w szóstej dekadzie XX wieku.
Gatunek: dramat
Twórcy: Paul Unwin, Peter Grimsdale
Obsada: Jack Davenport, Iain Glen, Zoe Boyle
Pani Wilson
W 1963 roku szczęśliwe życie Alison Wilson zostaje zniszczone po śmierci jej męża, powieściopisarza i byłego oficera MI6, Aleksandra „Aleca” Wilsona. Kobieta musi podać w wątpliwość wszystko, co wiedziała o swoim małżonku od 22 lat, gdy odkrywa, że nie jest jedyną panią Wilson. Bohaterka próbuje uchronić swoich synów i żyć w cieniu faktów, które ujrzały światło dzienne. Pani Wilson ma pięknie dopracowaną intrygę, wypełnioną zaskakującymi detalami z minionym epoki. Na pochwałę zasługuje też występ odtwórczyni głównej roli jako zdeterminowanej wdowy, która nie daje się złamać.
Gatunek: dramat, biograficzny
Twórca: Anna Symon
Obsada: Ruth Wilson, Iain Glen, Fiona Shaw
Pennyworth
Pennyworth to amerykański serial telewizyjny opierający się na postaciach DC Comics stworzonych przez Boba Kane’a i Billa Fingera. Produkcja koncentruje się na wcześniejszych latach życia tytułowego kamerdynera Bruce’a Wayne’a, Alfreda Pennywortha, byłego brytyjskiego żołnierza SAS. Prowadził on własną firmę ochroniarską w alternatywnym Londynie, gdzie mieszały się różne aspekty znane z lat 50. i 60. z wymyślonymi wydarzeniami i praktykami jak telewizyjne publiczne egzekucje.
Alfred staje się celem Raven Society, grupy konspirującej w celu przejęcia rządu brytyjskiego. Zaczyna współpracować wraz z amerykańskimi agentami No Name League, Thomasem Waynem i Marthą Kane, przyszłymi rodzicami Bruce’a Wayne’a / Batmana. Podczas gdy intrygujące postacie i imponujące elementy tworzą wciągający thriller szpiegowski, Pennyworth nie wnosi wiele do wielkich mitów o człowieku-nietoperzu.
Gatunek: dramat, akcja
Twórca: Bruno Heller, Danny Cannon
Obsada: Jack Bannon, Ben Aldridge, Emma Paetz
I Am the Night
Fauna Hodel, młoda dziewczyna, która została porzucona przez matkę, postanawia odkryć sekrety swojej przeszłości i podąża złowrogim szlakiem, zbliżając się do ginekologa zaangażowanego w legendarne morderstwo Czarnej Dalii. Na ekranie ukazano więc część aspektów nigdy nierozwiązanej zagadki kryminalnej. I Am the Night miesza brudny urok kina noir z pulpem w hollywoodzkim stylu, pokazując mroczne oblicze dekady kojarzonej z rozkloszowanymi sukienkami i pięknymi samochodami.
Gatunek: dramat
Twórca: Sam Sheridan
Obsada: Chris Pine, India Eisley, Jefferson Mays
The Last Post
Akcję produkcji osadzono w czasie niepokojów społecznych i politycznych w połowie lat 60., w gorącym upale Jemenu. Seria koncentruje się na życiu jednostki oficerów Królewskiej Żandarmerii Wojskowej i ich rodzin. Obserwujemy schyłek Imperium Brytyjskiego i konsekwencje szybko postępujących przemian w polityce. Choć seria zawiera zbyt wiele anachronizmów, by posądzać ją o historyczną autentyczność, zapewnia przyjemną dawkę eskapizmu.
Gatunek: dramat
Twórca: Peter Moffat
Obsada: Jessica Raine, Jeremy Neumark Jones, Jessie Buckley
Love Child
Love Child to australijski program telewizyjny, który śledzi życie pracowników fikcyjnego szpitala Kings Cross Hospital i mieszkańców Stanton House w Sydney. Akcja rozpoczyna się w 1969 roku i trwa do lat siedemdziesiątych. Love Child jest wciągającą i podnoszącą na duchu serią, która spodoba się osobom z każdego pokolenia. Historie młodych kobiet i mężczyzn walczących z niesprawiedliwym systemem są dziś równie aktualne, jak w barwnym świecie Kings Cross 1969 roku.
Gatunek: dramat
Twórca: Sarah Lambert
Obsada: Jessica Marais, Miranda Tapsell, Gracie Gilbert
The Playboy Club
The Playboy Club to amerykański serial telewizyjny emitowany w NBC. Jego akcja startuje w 1961 roku. Koncentruje się na pracownikach klubu Playboya działającego w Chicago. Opowiada o powstawaniu wspomnianego miejsca i ślicznych kelnerkach nazywanych Króliczkami. Widzimy więc, jak klub funkcjonuje i w jaki sposób toczą się losy bohaterów serii. Chociaż w pracach nad produkcją nie wziął udziału Hugh Hefner, twórca i właściciel „Playboya”, miał prawo wglądu do scenariusza każdego z odcinków. Nagrał też kwestie narratora do pilota.
Serial skupia się na właścicielu legendarnego klubu Playboya w Chicago, Nicku Daltonie, który był również adwokatem mającym tajemnicze powiązania z mafią. Nie zabrakło scen dobrych imprez, picia alkoholu, palenia papierosów i oczywiście tych z udziałem skąpo ubranych kobiet. Te aspekty serial ukazał znakomicie. Było w nim też sporo ciekawie zrealizowanych występów musicalowych. Miło było posłuchać na przykład utworów Ike’a i Tiny Turner, zwłaszcza że naprawdę dobrze je wykonano. Klimat klubu, choć specyficzny, bo zupełnie nieznany widzom spoza Stanów Zjednoczonych, urzeka od pierwszych minut – w czym oczywiście pomagają wszechobecne na ekranie króliczki.
Gatunek: dramat, kryminał
Twórca: Chad Hodge
Obsada: Laura Benanti, Leah Renee, Naturi Naughton
Privates
Seria opowiada o ośmiu szeregowcach, którzy biorą udział w ostatnim naborze Służby Narodowej w 1960 i ich relacjach z oficerami i podoficerami, personelem cywilnym oraz rodzinami. Wydarzenia dzieją się w fikcyjnym pułku North Yorkshire, choć dla dramatycznego efektu postacie pochodzą z różnych środowisk, w tym z Londynu, Liverpoolu, Szkocji, Walii i Irlandii Północnej. Nakręcone w Irlandii Północnej dodatki zapewniali żołnierze, żony i rodziny 2. Batalionu, The Rifles. Lokalizacje widoczne na ekranie to z kolei Ballykinler Army Base, Tyrella Beach oraz South Promenade Newcastle. Kiedy ośmiu młodych mężczyzn podejmuje podstawowe szkolenie żołnierskie w obozie w Yorkshire, rock’n’roll opanowuje świat.
Gatunek: dramat
Twórca: Damian Wayling
Obsada: Alexander Vlahos, Ross Anderson, Michael Nardone
Granite Flats
Małe miasteczko w Kolorado na początku lat 60. doświadcza dziwnych wydarzeń po upadku radzieckiego satelity szpiegowskiego. Trójka młodych bohaterów próbuje odkryć kulisy niebezpiecznych okoliczności oraz tajemnice rodzinnej miejscowości. Mieszkańców nękają drobne problemy i większe zmartwienia takie jak trwające dochodzenie FBI. Arthur, Timmy i Madeline chętnie wystawiają więc na próbę swoje rozwijające się umiejętności detektywistyczne. Okazuje się, że rodzice wszystkich trzech młodych detektywów maczali palce w dziwacznych wydarzeniach. Jeden z nich współpracuje z FBI w celu znalezienia obywatela, który jest nielojalny wobec kraju, inny pozostaje uwikłany w sekretne eksperymenty prowadzone w szpitalu, a jeszcze inni przewodzą badaniom. Seria świetnie oddaje zimnowojenną paranoję, dlatego zdecydowanie warto poświęcić jej chwilę uwagi.
Gatunek: dramat
Twórca: John Christian Plummer
Obsada: Annie Tedesco, Richard Gunn, Jessica Wright
The Astronaut Wives Club
Seria opiera się na książce Lily Koppel o tym samym tytule. Żony astronautów z NASA stały się swego rodzaju celebrytkami w czasie wyścigu kosmicznego. Gdy małżonkowie szykują się do podboju kosmosu, kobiety prowadzą własne batalie. Choć seria ma sporo retro uroku, zebrała mieszane recenzje. Produkcja bazowała na słabo przemyślanych fabułach i stereotypowych postaciach. Autentyczne wątki wykorzystano w ramach luźnej narracji, którą lepiej byłoby wykorzystać w poważniejszym kontekście. Mimo średniego poziomu seria może być znośnym wypełniaczem czasu w oczekiwaniu na premierę ulubionych tytułów.
Gatunek: dramat
Twórca: Stephanie Savage
Obsada: JoAnna Garcia Swisher, Yvonne Strahovski, Azure Parsons
To już wszystkie produkcje w naszym zestawieniu. Które z nich lubicie najbardziej? A może macie inne ulubione seriale o latach 50. i 60.? Zdradźcie w komentarzach, co jeszcze powinno znaleźć się na liście!
0 komentarzy