Od paru dobrych lat możemy w Polsce oglądać telewizję nie tylko poprzez przyssanie się do szklanego ekranu o konkretnej godzinie, konkretnego dnia. Z każdym rokiem mamy do dyspozycji coraz więcej platform VOD. Jaka jest ich kondycja w Polsce?
VOD na polskim rynku możemy podzielić na dwie grupy – platformy streamingowe zagraniczne (Netflix, HBO, ShowMax, Amazon Prime) oraz platformy konkretnych stacji telewizyjnych lub ich zbiór (VOD.pl, Player, IPLA, vod.tvp.pl, WP Pilot). Do tej drugiej grupy, dostęp mamy częściowo darmowy, a za dodatkowe materiały lub funkcje (np. wyłączenie reklam), musimy dodatkowo zapłacić.
Spis treści
VOD.pl liderem, zaraz za nim CDA
Z badań GEMIUS/PBI (za wirtualnymi mediami), wynika, że w Polsce bezsprzecznie najpopularniejszym serwisem VOD jest Vod.pl należący do grupy ONET-RARP. Odwiedziło go w kwietniu 2018 3,74 miliony użytkowników (oraz 16,75 miliona odsłon, średni czas spędzony na stronie to 36 minut i 16 sekund), co stanowi aż 13,46% wszystkich internautów.
Na drugim miejscu klasuje się dział Premium platformy cda.pl – 2,55 mln. użytkowników, 19,56 mln odsłon, a średni czas spędzony na stronie to 13 min. 33 sekundy. Według informacji od wydawcy, pod koniec 2017 z oferty premium korzystało 100 użytkowników, co dało 25% wzrost w porównaniu z wynikami z połowy roku. Warto zauważyć, że miesięczny abonament w tym serwisie kosztuje 19,99 zł.
Player poza podium
Bardzo ciekawe statystyki prezentuje serwis VOD od TVP – przy 2,43 mln userów zanotował aż 40 mln odsłon. Imponujący jest czas spędzony na stronie – aż 4 godziny i 37 min. W dużej mierze stało się to za sprawą Korony Królów. Od kwietnia działa też płatna platforma abonamentowa – darmowa dla osób płacących abonament radiowo-telewizyjny i za 9,9 zł dla reszty.
Kolejny jest Player.pl z 2,33 mln userów i znacznie mniejszą liczbą odsłon – 33,08 mln. Średni czas spędzony na stronie to 4 godziny i 33 minuty.
Dopiero na 5 miejscu znajduje się IPLA należąca do Cyfrowego Polsatu – 1,8 mln użytkowników, 21,68 mln odsłon i średni czas na stronie – 3 h i 37 min.
Z zagranicznych najlepszy Netflix [Niespodzianka!]
W kwietniu 2018 Netflix miał 1,98 mln userów, 21,13 mln odsłon i wyjątkowo krótki czas spędzony na platformie – 6 min i 31 sekund. Znacznie słabiej poszło platformie Showmax – 1,26 mln userów, 15 mln odsłon, ale jednak 10 min i 25 sekund średniego czasu. Netflix ma na świecie aż 125 mln subskrybentów. HBO GO również ma niższe statystyki, ale jest to w dużej mierze zależne od tego, że dopiero od kwietnia 2018 ta platforma jest dostępna „oddzielnie” bez konieczności wiązania się z abonamentem z telewizją kablową. Zanotowała 982,7 tys. użytkowników i 6,65 mln odsłon.
Jak tak dalej pójdzie, to HBO GO szybko przeskoczy SHOWMAX i ten zajmie niechlubne trzecie miejsce w rankingu. Ale szczerze mówiąc nie ma się co dziwić, bo ta platforma nie oferuje nam obecnie ciekawych produkcji poza Opowieścią Podręcznej.
Mocna ciekawostka
Na uwagę zasługuje serwis WP Pilot, który umożliwia streaming wielu stacji telewizyjnych. Kwiecień 2018 to 1,74 mln userów oraz 7,37 mln odsłon. Średni czas spędzony na stronie to 2 h, 7 min i 15 sekund.
A jak z aplikacjami?
Bardzo ciekawie wyglądają statystyki związane z oglądaniem poprzez aplikacje. Tutaj wygląda to znacznie inaczej:
Nie dziwi fakt, że TVP VOD jest na ostatnim miejscu, bo nie ma np. aplikacji na TV SAMSUNG.
Subiektywnie podsumowując to zestawienie, muszę przyznać, że jestem mocno zdziwiona takimi statystykami. Byłam przekonana, że Netflix będzie znacznie popularniejszy, ale zapewne przez to, że jest wyłącznie płatny, uplasował się na niższych pozycjach. Najpopularniejsze są w końcu propozycje darmowe lub w modelu freemium.
0 komentarzy